Blog

Je klant is pas écht content met de Content Hub

Stel, je hebt een product of dienst waar je veel content over kunt produceren. Feitelijke informatie, een how-to filmpje, gebruikers aan het woord, fun facts, aanbiedingen, advies, enzovoort. Maar waar laat je al die content? En hoe kun je het makkelijk vindbaar maken voor toekomstige en bestaande klanten? 

Door het in een Content Hub te plaatsen. 

Een Content Hub is een online verzamelplaats voor al je nieuws, blogs, video’s en foto’s. Op deze plek pikken prospects en klanten aan het begin van of tijdens de customer journey informatie op die hen specifiek interesseert. Volgens Hub Spot, een Amerikaanse ontwikkelaar van software voor inbound marketing en sales, bekijkt de helft van uiteindelijke kopers van een product of dienst drie tot vijf stukjes content vóórdat men overgaat tot het kopen ervan. Het is dus zeker de moeite waard om die content makkelijk vindbaar voor ze te maken. 

Een voorbeeld 
Voor het Verwelius nieuwbouwproject De Industrieel in Zaandam ontwikkelden wij een Content Hub met categorieën die verschillende interessevelden beslaan: Woningen (wat wordt er straks precies gebouwd), Voor wie (doelgroepomschrijvingen), Locatie (direct aan de Zaan), Blog (over o.a. de geschiedenis, de omgeving, lifestyle onderwerpen) en Nieuws (over o.a. evenementen, de voortgang van de bouw, materiaalgebruik, etc.). Zo krijgen toekomstige bewoners nu al, voordat er nog maar één heipaal de grond in is gegaan, een duidelijke indruk van het bouwproject en alles wat daarbij en omheen hoort. Alle content en vormgeving werd en wordt door Redbone gedaan. 

Waar komt de Content Hub? 
Er zijn twee manieren om een Content Hub te plaatsen. Je kunt hem onderdeel van je bedrijfswebsite maken of plaatsen als een stand-alone site. Ons voorbeeld is eigenlijk een mix van deze twee mogelijkheden aangezien we voor De Industrieel een project website en Content Hub in één maakten. 

Welke mogelijkheid je kiest is afhankelijk van een aantal factoren. Hier wat tips:

Je scoort goed bij zoekmachines
Scoort je bedrijfswebsite goed bij de zoekmachines, wees dan voorzichtig met het ontwikkelen van een Content Hub op een afzonderlijk domein. Zoekmachines zien sub domeinen namelijk als afzonderlijke entiteiten en dat betekent dat je Content Hub niet profiteert van de kracht van je bedrijfswebsite. E.e.a. geldt natuurlijk niet als je een andere doelgroep wilt bereiken of als je een andere zoekstrategie wilt uitproberen. 

Je wilt objectief informeren
Ben je een autoriteit op een bepaald vlak of binnen een bepaalde branche, dan is het belangrijk je doelgroep te voorzien van objectieve informatie en verkooppraatjes te vergeten. 

Een goed ingerichte, op zichzelf staande site kan een populaire bestemming worden voor je doelgroep. Hier worden verhalen verteld over het product of de dienst, geven experts hun mening en worden nieuws en trends besproken die de bezoekers aanspreken. Soms is een dwingende aanwezigheid van een logo niet eens nodig. Een goed voorbeeld is txchnologist.com. General Electric sponsort de site, maar die staat op zichzelf. Externe bijdragers geven hun eigen meningen over de toekomst van de industrie. En dat voegt een diepe laag van authenticiteit toevoegt.

Je hebt haast
In de realiteit zijn websites van bedrijven vaak lastig te updaten. Grote veranderingen gebeuren meestal niet snel. Vaak is het organisatorisch niet haalbaar om op tijd op maat gemaakte benaderingen voor content marketing inspanningen te implementeren. Een manier om deze hindernissen succesvol te overwinnen, is het buiten de grenzen van de bedrijfswebsite gaan. Een stand-alone site is sneller gemaakt en kan marketingplannen beter ondersteunen.

Je hebt een gevestigde naam of je bent startup
Als een merk een gevestigde positie heeft, kan het een goed idee om een op zichzelf staande Content Hub te starten. Je hebt al het vertrouwen van klanten en volgers en je kunt hen eenvoudig naar de nieuwe content brengen. 

Dit betekent niet dat zwakkere merken of startups hun Content Hub per se op hun bedrijfswebsite moeten plaatsen. Kiezen zij voor een stand alone versie, dan houdt dat echter wel in dat ze veel energie en geduld moeten steken in het bouwen van de inhoud en het verkrijgen van volgers.  

Het zal duidelijk zijn dat de keuze voor waar de Content Hub te plaatsen voor elk bedrijf of merk afhangt van specifieke omstandigheden en doelstellingen. 

Wil je weten wat voor jou de beste route is? Kom dan eens langs voor een kop koffie en een vrijblijvend advies. 

Wij houden zelf ook erg van privacy

Beste relatie,

Ook doodmoe geworden van die stortvloed aan mailtjes over de Algemene Verordening Gegevensbescherming? Natuurlijk is het belangrijk, zéker in een tijd waarin het steeds duidelijker wordt hoeveel partijen als Facebook, Google en andere online giganten inmiddels over ons weten.

Aangezien wij zelf ook erg van onze privacy houden, gaan wij natuurlijk ook zorgvuldig om met jouw digitale gegevens.
We hebben ons privacybeleid aangepast om je meer inzicht te geven in hoe wij omgaan met jouw gegevens en die ten alle tijden beschermen. Je kunt ons volledige privacybeleid hier bekijken.

Voor jou, als ontvanger van onze blogs en nieuwsbrieven, komt het er op neer dat:    
    •    we je gegevens alleen gebruiken waarvoor we ze van je gekregen hebben, in dit geval voor het sturen van blogs en/of nieuwsbrief
    •    we nooit bijzondere of gevoelige gegevens van je verwerken
    •    we jouw gegevens nooit verkopen aan/delen met derden
    •    we je uitschrijven en je gegevens verwijderen als jij dat wilt

Mocht je onze blogs en nieuwsbrieven niet langer willen ontvangen, meld je dan af via de link onderaan de ontvangen mail. In dat geval worden jouw gegevens onmiddellijk verwijderd.

Natuurlijk hopen we dat je het wél op prijs stelt onze blogs en nieuwsbrieven te blijven ontvangen en op de hoogte te blijven van waar Redbone zoal mee bezig is en wat onze visie is op verschillende aspecten van ons mooie communicatievak.

Voor nu een hartelijke groet van de Redbone chiefs.

Eindelijk concepttesten waar ook creatieven blij van worden!

Uit ervaring weet ik dat je reclamecreatieven binnen één seconde sjacherijnig kunt krijgen. Ze hebben een tijdje gewerkt aan een idee en hebben dat zojuist met verve gepresenteerd. Tot hun vreugde ziet de opdrachtgever het concept zitten, is zelfs enthousiast! Maar dan klieft die éne vermaledijde zin door de ruimte: 'Maar ik wil het wél eerst laten testen...'.

Geruite pantoffels
Ook ik heb maar zelden een concepttest meegemaakt waarbij veel te lachen viel. Of het moet die ene keer zijn geweest dat een Old Spice gebruiker per ongeluk verzeild was in een focusgroep van mannen die duurdere after shaves gebruikten. Bij de vraag welke associaties deze heren hadden bij Old Spice werden spottend dingen geroepen als 'geruite pantoffels', 'Opel Kadett' en 'spruitjeslucht'. Die ene, arme Old Spice-man stond zonder iets te zeggen op, griste de envelop met inhoud uit de hand van de roodkleurende onderzoeker en verliet woedend het pand. Vele andere keren waren het juist mijn teammaatje en ik die woedend het pand (richting café) verlieten. Verbijsterd over zoveel gebrek aan fantasie en domheid.

Gebrek aan symbiose
Maar, om met een bekend voetbaltrainer te spreken, waren wij (de creatieven) nou zo slim of waren zij (de respondenten) nou zo dom? Ik ben steeds meer gaan inzien dat geen van beide klopt. Creatieven ontwikkelen een idee waarvan zíj (en anderen binnen het bureau) er van uitgaan dat de doelgroep het zal begrijpen en waarderen. Het wordt getoetst aan insights en de creatieve briefing en goed bevonden. Maar de realiteit is dat het ook een heel ánder idee had kunnen zijn én dat er nog niets getoetst is aan wat mensen voor wie de boodschap bestemd is belangrijk, leuk of aantrekkelijk vinden.  

De respondenten, op geen enkele manier voorbereid op wat hen getoond gaat worden, reageren impulsief, zeggen wat er in hen opkomt op het moment dat zij schetsen of een filmpje onder ogen krijgen. Zij hebben nergens om gevraagd en zijn niet per definitie bereid om diep na te denken over wat zij hebben gezien. Conceptontwikkeling op deze manier is geen parallel traject, er is gebrek aan symbiose.

Marktonderzoek en creativiteit gekoppeld Toen ik een jaar of vier geleden in aanraking kwam met de mannen van djem insight studio (kwalitatief en kwantitatief onderzoek en het ontwikkelen van heldere insights) ontstond er al pratend een interessant idee. Waarom zou je marktonderzoek en creativiteit niet kunnen koppelen? Omdat we allemaal druk waren ging er wat tijd overheen, maar het idee liet ons niet los. En vooral toen we begonnen in te zien welke voordelen een dergelijke, vrij onorthodoxe manier van werken kan opleveren werd het tijd om de koppen serieus bij elkaar te steken en te zien hoe we e.e.a. in het vat konden gieten.

Conceptontwikkeling in real-time Het werd het nieuwe bureau Redbone, met als oprichters djem mannen Henk Schulte en Jacques van Leeuwen en mijn art direction- en conceptmaatje Jeroen van der Meijden en ik. Bij Redbone werken we van scratch samen met de opdrachtgever aan het concept. Is dat anders dan co-creatie, zul je misschien denken. Ja, want wij testen elk idee dat ontstaat, elke stap die we zetten middels een testpanel van 115.000 Nederlanders waar djem direct toegang toe heeft. Zo weten we precies of we in de goede richting aan het ontwikkelen zijn en kunnen we snel schakelen als blijkt dat we niet helemaal de goede kant uitgaan. Je zou het conceptontwikkeling in real-time kunnen noemen. Niet pas na een paar weken kijken of een concept in goede aarde valt bij een doelgroep, maar voortdurend leren van testen, aanpassen en opnieuw testen. Korte time-to-market, snel zichtbare resultaten en snel bijsturen als er zich veranderingen in de markt voordoen maken de Redbone manier van werken voor elke marketeer veel efficiënter.

Wil je meer weten over Redbone en wat onze manier van werken voor jouw product of merk kan betekenen, neem dan contact op met mij of Henk.

Je maakt dan tevens kans op een gratis, op video vastgelegde, sessie waarin Redbone jouw merk of product samen met mensen uit je doelgroep onder de loep neemt.

Video voorbij de gaapfactor

Video content is al een tijdje booming. Nieuwe technieken hebben het -ook in financieel opzicht- steeds makkelijker gemaakt om een video voor je product, dienst of merk te maken. Voor gebruik op social media en steeds meer ook op mobiele apparaten. Helaas is wat we op sites, social media en televisie voorbij zien komen niet altijd even uitnodigend. Er wordt veel gesmeten met goedkope grafische effecten, schreeuwende voice over stemmen en steeds weer diezelfde geanimeerde poppetjes. Rare fluitgeluidjes en slappe jingles maken het audiogewijs af. De gaapfactor is ruimschoots aanwezig.

Dat is jammer, want uit onderzoek blijkt dat 62% van consumenten een negatieve indruk krijgt van een merk dat een slechte video gebruikt. Kijk je naar bedrijven die het wél goede videocontent inzetten, dan blijkt dat dit tot verbluffende resultaten leidt:

• Bedrijven die video content inzetten genereren 41% meer web traffic dan bedrijven die dat niet doen

• Video op social media zorgt voor 1200% meer 'sharing' dan teksten en foto's 

• Video op een landingspagina kan de conversie met 80% of meer verhogen

• Video op een homepage verhoogt de conversie met 20%

• De bedrijfsresultaten van bedrijven die video content gebruiken groeien 49% sneller dan van bedrijven die dat niet doen

• Van een grote groep geïnterviewde Amerikaanse marketeers zegt 70% dat video content meer conversie genereert dan andere content

• Van alle online bezoekers bekijkt 80% videos, terwijl maar 20% teksten leest

• Bij websites met video content is de gemiddelde conversie 4,8%. Bij websites zonder video is dat slechts 2.9%

• 40% van een grote groep geïnterviewde Amerikaanse consumenten zegt dat video content de kans verhoogt dat zij een product via hun mobiele apparaat aanschaffen

• 4% van die consumenten kijkt het liefst naar video content

• Video content verhoogt de organische traffic via zoekmachines naar websites met 157%

• Het bekijken van 'How to' videos stijgt elk jaar opnieuw met 70%

• In 2015 spendeerden consumenten gemiddeld 1 uur en 16 minuten aan het kijken naar digitale video

• In 2019 zal 80% van al het internetverkeer bestaan uit video content

• Het aantal wereldwijde views op de sociale media:
YouTube - 10 tot 20 miljard
Facebook - 8 miljard
Twitter - 4 miljard

Bronnen: Aberdeen Group Fact Based Research, Brightcove Online Video Platform, Edelman Marketing, Google, Visually Content, Vidyard Software, Fortune, Forbes

Redbone video content: van idee tot script tot video
Kwalitatieve video content begint met een krachtig idee. En daar zijn wij goed in. Da's niet toevallig als je bedenkt dat we een paar zeer door de wol geverfde concept-ontwikkelaars, scriptschrijvers en designers in huis hebben. Die alle kneepjes van het produceren onder de knie hebben en de laatste technieken door en door kennen. Of het nu om live action of animatie gaat, we produceren altijd binnen het beschikbare budget.

Denk jij aan een branded video, een corporate video, een uitlegvideo of een TV- commercial en wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met mij.  Je maakt dan tevens kans op een gratis, op video vastgelegde, sessie waarin Redbone jouw merk of product samen met mensen uit je doelgroep onder de loep neemt.