Blog

Eindelijk concepttesten waar ook creatieven blij van worden!

Uit ervaring weet ik dat je reclamecreatieven binnen één seconde sjacherijnig kunt krijgen. Ze hebben een tijdje gewerkt aan een idee en hebben dat zojuist met verve gepresenteerd. Tot hun vreugde ziet de opdrachtgever het concept zitten, is zelfs enthousiast! Maar dan klieft die éne vermaledijde zin door de ruimte: 'Maar ik wil het wél eerst laten testen...'.

Geruite pantoffels
Ook ik heb maar zelden een concepttest meegemaakt waarbij veel te lachen viel. Of het moet die ene keer zijn geweest dat een Old Spice gebruiker per ongeluk verzeild was in een focusgroep van mannen die duurdere after shaves gebruikten. Bij de vraag welke associaties deze heren hadden bij Old Spice werden spottend dingen geroepen als 'geruite pantoffels', 'Opel Kadett' en 'spruitjeslucht'. Die ene, arme Old Spice-man stond zonder iets te zeggen op, griste de envelop met inhoud uit de hand van de roodkleurende onderzoeker en verliet woedend het pand. Vele andere keren waren het juist mijn teammaatje en ik die woedend het pand (richting café) verlieten. Verbijsterd over zoveel gebrek aan fantasie en domheid.

Gebrek aan symbiose
Maar, om met een bekend voetbaltrainer te spreken, waren wij (de creatieven) nou zo slim of waren zij (de respondenten) nou zo dom? Ik ben steeds meer gaan inzien dat geen van beide klopt. Creatieven ontwikkelen een idee waarvan zíj (en anderen binnen het bureau) er van uitgaan dat de doelgroep het zal begrijpen en waarderen. Het wordt getoetst aan insights en de creatieve briefing en goed bevonden. Maar de realiteit is dat het ook een heel ánder idee had kunnen zijn én dat er nog niets getoetst is aan wat mensen voor wie de boodschap bestemd is belangrijk, leuk of aantrekkelijk vinden.  

De respondenten, op geen enkele manier voorbereid op wat hen getoond gaat worden, reageren impulsief, zeggen wat er in hen opkomt op het moment dat zij schetsen of een filmpje onder ogen krijgen. Zij hebben nergens om gevraagd en zijn niet per definitie bereid om diep na te denken over wat zij hebben gezien. Conceptontwikkeling op deze manier is geen parallel traject, er is gebrek aan symbiose.

Marktonderzoek en creativiteit gekoppeld Toen ik een jaar of vier geleden in aanraking kwam met de mannen van djem insight studio (kwalitatief en kwantitatief onderzoek en het ontwikkelen van heldere insights) ontstond er al pratend een interessant idee. Waarom zou je marktonderzoek en creativiteit niet kunnen koppelen? Omdat we allemaal druk waren ging er wat tijd overheen, maar het idee liet ons niet los. En vooral toen we begonnen in te zien welke voordelen een dergelijke, vrij onorthodoxe manier van werken kan opleveren werd het tijd om de koppen serieus bij elkaar te steken en te zien hoe we e.e.a. in het vat konden gieten.

Conceptontwikkeling in real-time Het werd het nieuwe bureau Redbone, met als oprichters djem mannen Henk Schulte en Jacques van Leeuwen en mijn art direction- en conceptmaatje Jeroen van der Meijden en ik. Bij Redbone werken we van scratch samen met de opdrachtgever aan het concept. Is dat anders dan co-creatie, zul je misschien denken. Ja, want wij testen elk idee dat ontstaat, elke stap die we zetten middels een testpanel van 115.000 Nederlanders waar djem direct toegang toe heeft. Zo weten we precies of we in de goede richting aan het ontwikkelen zijn en kunnen we snel schakelen als blijkt dat we niet helemaal de goede kant uitgaan. Je zou het conceptontwikkeling in real-time kunnen noemen. Niet pas na een paar weken kijken of een concept in goede aarde valt bij een doelgroep, maar voortdurend leren van testen, aanpassen en opnieuw testen. Korte time-to-market, snel zichtbare resultaten en snel bijsturen als er zich veranderingen in de markt voordoen maken de Redbone manier van werken voor elke marketeer veel efficiënter.

Wil je meer weten over Redbone en wat onze manier van werken voor jouw product of merk kan betekenen, neem dan contact op met mij of Henk.

Je maakt dan tevens kans op een gratis, op video vastgelegde, sessie waarin Redbone jouw merk of product samen met mensen uit je doelgroep onder de loep neemt.

Video voorbij de gaapfactor

Video content is al een tijdje booming. Nieuwe technieken hebben het -ook in financieel opzicht- steeds makkelijker gemaakt om een video voor je product, dienst of merk te maken. Voor gebruik op social media en steeds meer ook op mobiele apparaten. Helaas is wat we op sites, social media en televisie voorbij zien komen niet altijd even uitnodigend. Er wordt veel gesmeten met goedkope grafische effecten, schreeuwende voice over stemmen en steeds weer diezelfde geanimeerde poppetjes. Rare fluitgeluidjes en slappe jingles maken het audiogewijs af. De gaapfactor is ruimschoots aanwezig.

Dat is jammer, want uit onderzoek blijkt dat 62% van consumenten een negatieve indruk krijgt van een merk dat een slechte video gebruikt. Kijk je naar bedrijven die het wél goede videocontent inzetten, dan blijkt dat dit tot verbluffende resultaten leidt:

• Bedrijven die video content inzetten genereren 41% meer web traffic dan bedrijven die dat niet doen

• Video op social media zorgt voor 1200% meer 'sharing' dan teksten en foto's 

• Video op een landingspagina kan de conversie met 80% of meer verhogen

• Video op een homepage verhoogt de conversie met 20%

• De bedrijfsresultaten van bedrijven die video content gebruiken groeien 49% sneller dan van bedrijven die dat niet doen

• Van een grote groep geïnterviewde Amerikaanse marketeers zegt 70% dat video content meer conversie genereert dan andere content

• Van alle online bezoekers bekijkt 80% videos, terwijl maar 20% teksten leest

• Bij websites met video content is de gemiddelde conversie 4,8%. Bij websites zonder video is dat slechts 2.9%

• 40% van een grote groep geïnterviewde Amerikaanse consumenten zegt dat video content de kans verhoogt dat zij een product via hun mobiele apparaat aanschaffen

• 4% van die consumenten kijkt het liefst naar video content

• Video content verhoogt de organische traffic via zoekmachines naar websites met 157%

• Het bekijken van 'How to' videos stijgt elk jaar opnieuw met 70%

• In 2015 spendeerden consumenten gemiddeld 1 uur en 16 minuten aan het kijken naar digitale video

• In 2019 zal 80% van al het internetverkeer bestaan uit video content

• Het aantal wereldwijde views op de sociale media:
YouTube - 10 tot 20 miljard
Facebook - 8 miljard
Twitter - 4 miljard

Bronnen: Aberdeen Group Fact Based Research, Brightcove Online Video Platform, Edelman Marketing, Google, Visually Content, Vidyard Software, Fortune, Forbes

Redbone video content: van idee tot script tot video
Kwalitatieve video content begint met een krachtig idee. En daar zijn wij goed in. Da's niet toevallig als je bedenkt dat we een paar zeer door de wol geverfde concept-ontwikkelaars, scriptschrijvers en designers in huis hebben. Die alle kneepjes van het produceren onder de knie hebben en de laatste technieken door en door kennen. Of het nu om live action of animatie gaat, we produceren altijd binnen het beschikbare budget.

Denk jij aan een branded video, een corporate video, een uitlegvideo of een TV- commercial en wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met mij.  Je maakt dan tevens kans op een gratis, op video vastgelegde, sessie waarin Redbone jouw merk of product samen met mensen uit je doelgroep onder de loep neemt.