Je klant is pas écht content met de Content Hub

Door Wim van der Oest

Stel, je hebt een product of dienst waar je veel content over kunt produceren. Feitelijke informatie, een how-to filmpje, gebruikers aan het woord, fun facts, aanbiedingen, advies, enzovoort. Maar waar laat je al die content? En hoe kun je het makkelijk vindbaar maken voor toekomstige en bestaande klanten? 

Door het in een Content Hub te plaatsen. 

Een Content Hub is een online verzamelplaats voor al je nieuws, blogs, video’s en foto’s. Op deze plek pikken prospects en klanten aan het begin van of tijdens de customer journey informatie op die hen specifiek interesseert. Volgens Hub Spot, een Amerikaanse ontwikkelaar van software voor inbound marketing en sales, bekijkt de helft van uiteindelijke kopers van een product of dienst drie tot vijf stukjes content vóórdat men overgaat tot het kopen ervan. Het is dus zeker de moeite waard om die content makkelijk vindbaar voor ze te maken. 

Een voorbeeld 
Voor het Verwelius nieuwbouwproject De Industrieel in Zaandam ontwikkelden wij een Content Hub met categorieën die verschillende interessevelden beslaan: Woningen (wat wordt er straks precies gebouwd), Voor wie (doelgroepomschrijvingen), Locatie (direct aan de Zaan), Blog (over o.a. de geschiedenis, de omgeving, lifestyle onderwerpen) en Nieuws (over o.a. evenementen, de voortgang van de bouw, materiaalgebruik, etc.). Zo krijgen toekomstige bewoners nu al, voordat er nog maar één heipaal de grond in is gegaan, een duidelijke indruk van het bouwproject en alles wat daarbij en omheen hoort. Alle content en vormgeving werd en wordt door Redbone gedaan. 

Waar komt de Content Hub? 
Er zijn twee manieren om een Content Hub te plaatsen. Je kunt hem onderdeel van je bedrijfswebsite maken of plaatsen als een stand-alone site. Ons voorbeeld is eigenlijk een mix van deze twee mogelijkheden aangezien we voor De Industrieel een project website en Content Hub in één maakten. 

Welke mogelijkheid je kiest is afhankelijk van een aantal factoren. Hier wat tips:

Je scoort goed bij zoekmachines
Scoort je bedrijfswebsite goed bij de zoekmachines, wees dan voorzichtig met het ontwikkelen van een Content Hub op een afzonderlijk domein. Zoekmachines zien sub domeinen namelijk als afzonderlijke entiteiten en dat betekent dat je Content Hub niet profiteert van de kracht van je bedrijfswebsite. E.e.a. geldt natuurlijk niet als je een andere doelgroep wilt bereiken of als je een andere zoekstrategie wilt uitproberen. 

Je wilt objectief informeren
Ben je een autoriteit op een bepaald vlak of binnen een bepaalde branche, dan is het belangrijk je doelgroep te voorzien van objectieve informatie en verkooppraatjes te vergeten. 

Een goed ingerichte, op zichzelf staande site kan een populaire bestemming worden voor je doelgroep. Hier worden verhalen verteld over het product of de dienst, geven experts hun mening en worden nieuws en trends besproken die de bezoekers aanspreken. Soms is een dwingende aanwezigheid van een logo niet eens nodig. Een goed voorbeeld is txchnologist.com. General Electric sponsort de site, maar die staat op zichzelf. Externe bijdragers geven hun eigen meningen over de toekomst van de industrie. En dat voegt een diepe laag van authenticiteit toevoegt.

Je hebt haast
In de realiteit zijn websites van bedrijven vaak lastig te updaten. Grote veranderingen gebeuren meestal niet snel. Vaak is het organisatorisch niet haalbaar om op tijd op maat gemaakte benaderingen voor content marketing inspanningen te implementeren. Een manier om deze hindernissen succesvol te overwinnen, is het buiten de grenzen van de bedrijfswebsite gaan. Een stand-alone site is sneller gemaakt en kan marketingplannen beter ondersteunen.

Je hebt een gevestigde naam of je bent startup
Als een merk een gevestigde positie heeft, kan het een goed idee om een op zichzelf staande Content Hub te starten. Je hebt al het vertrouwen van klanten en volgers en je kunt hen eenvoudig naar de nieuwe content brengen. 

Dit betekent niet dat zwakkere merken of startups hun Content Hub per se op hun bedrijfswebsite moeten plaatsen. Kiezen zij voor een stand alone versie, dan houdt dat echter wel in dat ze veel energie en geduld moeten steken in het bouwen van de inhoud en het verkrijgen van volgers.  

Het zal duidelijk zijn dat de keuze voor waar de Content Hub te plaatsen voor elk bedrijf of merk afhangt van specifieke omstandigheden en doelstellingen. 

Wil je weten wat voor jou de beste route is? Kom dan eens langs voor een kop koffie en een vrijblijvend advies. 

Deel deze blog op: